Missing Consumer Key - Check Settings

Aktywności Montessori

zdolności manualne

Metodę Montessori jest najłatwiej wprowadzić do własnego domu poprzez aktywności. Bazują one na całościowym rozwoju dziecka, a składają się one z poszczególnych etapów takich jak: obserwacja potrzeb, następnie ich organizacji, a na końcu zaspokojenie.

Aktywność w zgodzie z pedagogiką Montessori

Co to znaczy, że aktywność jest zgodna z założeniami metody Montessori? Przede wszystkim charakterystyczną cechą takich aktywności jest powtarzanie jednej czynności. Może to być ćwiczenie zapinania guzików czy wkładanie kulki do pudełka przez mały otwór. Preferowane jest również używanie przedmiotów z naturalnych materiałów ( np. drewno). Dziecko poznaje świat swoimi zmysłami dlatego będą one z założenia bezpieczne dla malucha. Dodatkowo przechowywanie zabawek w naturalnych koszach wiklinowych czy siatkach lnianych mają swoje walory estetyczne. Aktywności powinny być kompletne, ponieważ dziecko może czuć frustrację gdy układa puzzle, w których brakuje kilku elementów. Takie pomoce powinniśmy odsunąć na bok. Niektóre aktywności ładnie można wyeksponować na tackach, na których również powinny znaleźć się wszystkie potrzebne elementy. Jeśli w danej aktywności wykorzystuje się wodę obok powinna leżeć również gąbka, którą będzie można zetrzeć wylaną wodę. Dzieci nabywają umiejętności poprzez powtarzalność i nie powinny one być ani za łatwe ani za trudne, bo zniechęcają.

 

Jak przygotować aktywności Montessori

Dzieci zwykle wybierają zajęcia kierując się własną ciekawością, dlatego warto chwilę się zastanowić i ułożyć daną aktywność na półce tak aby była dla malucha atrakcyjna i wciągająca.

  1. Przygotuj wszystko w taki sposób aby dziecko mogło korzystać z niej samodzielnie. Jeśli dziecko maluje niech ma obok siebie wilgotne szmatki i fartuch, jak ma wieszać swoje prace na sznurku niech będzie ona na wysokości jego rączek itp.
  2. Połóż aktywność na półce zamiast chować do pudełka. Bardziej widoczne i dostępne będą intrygujące dla dziecka.
  3. Pokaż dziecku jak powinien wykonywać daną czynność, ale również jeśli nasza pociecha zaczyna tracić zainteresowanie możesz spróbować zmienić tacę na bardziej atrakcyjną.
  4. Rozmontuj aktywność po skończonej pracy. Okazuje się, że złożone puzzle są dla dziecka mniej atrakcyjne niż rozłożone.